الحمد لله القائل في كتابه العزيز : فَإذا قُضِيَتِ
الصلوةُ فانْتَشِرُوا فِي الأرضِ وابْتَغُوا مِن فَضلِ اللهِ واذْكُرُوا اللهَ كَثِيرًا
لَعَلَّكُم تُفْلِحُونَ * و الحمد لله الذي فضل العلماء
بإقامة الحُجَجِ الدينية ومعرفةِ الأحكام . أشهد أن لا إله
إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله . اللهم صل
على سيدنا محمد أرسله الله بشيرا و نذيرا بين يدي الساعة فأدى الأمانة وبلغ الرسالة ونصح الأمة
وجاهد في الله حق جهاده وعلى آله وأصحابه إمامِ كلِّ إمامٍ
ومن تبعه ونصره ووالاه . أما بعد .. فَيَا أَيُّهَا
المُسْلِمُوْنَ اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُتُنَّ إِلا
وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ . أوصيكم ونفسي بتقوى الله فقد فاز المتقون .
Segala puji bagi Allah, Tuhan
yang telah menegaskan di dalam firman-Nya yang bermaksud, maka apabila kamu
telah selesai menunaikan solat (pada hari Jumaat), maka bertebaran di seluruh
ceruk muka bumi Allah dan berusahalah mencari segala apa yang kamu hajati
daripada limpah kurniaan Allah; dan sentiasalah
ingat kepada Allah dengan sebanyak-banyaknya, mudah-mudahan kamu beroleh
kejayaan (di dunia dan akhirat) Segala
puji juga bagi Allah, Tuhan yang telah meletakkan ketinggian darjat para ulama
yang telah menampilkan ketegasan hujah-hujah keagamaan dan menjelaskan
pengetahuan tentang hukum-hukum agama.
Selawat dan salam ke atas
junjungan besar nabi Muhammad s.a.w. yang mana Allah telah mengutus baginda sebagai pembawa
berita gembira dan juga amaran sebagai satu peringatan.
Sidang hadirin yang
dihormati, pertamanya saya menyeru dan berpesan, marilah kita sama-sama
mempertingkatkan ketakwaan kepada Allah s.w.t. dengan mempastikan segala aspek
kehidupan kita termasuk mu’amalat seharian kita agar menepati garis panduan
yang telah ditetapkan oleh Syarak.
Sidang Jumaat yang
dimuliakan, kesempatan berkhutbah pada kali ini, sukacita ingin saya menarik perhatian tuan-tuan yang mulia,
marilah kita sama-sama mempelajari dan menghayati beberapa aspek mu’amalat atau
tatacara berusaha dan mencari sara kehidupan.
Saya melihat perkara ini amat perlu diketengahkan dan ditegaskan dengan
sebaiknya kepada khalayak umum dalam jamaah yang ramai seperti perhimpunan
Jumaat yang penuh keberkatan ini. Mungkin perkara atau topic ini pernah kita
pelajari bersama dalam kulliyah-kuliyah Maghrib, namun bilangan yang
mengikutinya tidak seramai perhimpunan Jumaat seperti hari ini. Justeru peluang
dan ruang ini sayugianya dipergunakan untuk meyebarluas suatu kefahaman tentang
mu’malat islamiah yang rata-ratanya masih ramai umat Islam meminggirkannya.
Tidak keterlaluan kalau saya katakan betapa malangnya dalam kalangan masyarakat
Islam apabila ada yang merasakan begitu jijik kalau termakan atau memperkatakan
persoalan makan babi, namun tidak berasa salah apatah lagi merasakan jijik
untuk makan riba dan makan rasuah. Walhal Allah s.w.t telahpun menegaskan
di dalam firman-Nya:
﴿ وأحل الله البيع وحرم الربا﴾
Maksudnya: Dan Allah telah menghalalkan jual-beli
atau perniagaan dan mengharamkan riba.
Sementara itu di dalam sebuah hadis:
عن عبد الله بن عمرو بم العاص رضى الله عنهما قال : ( لعن رسول
الله صلى الله عليه وسلم الراشي والمرتشي )
Maksudnya: Daripada Abdullah bin Amri bin al-As
katanya: ( rasulullah s.a.w. telah melaknat pemberi dan penerima rasuah) –
hadis riwayat Abu Daud & Tirmizi.
Sidang Jumaat yang dihormati, ketahuilah bahawa Islam
tidak pernah menghalang kita daripada mencari harta kekayaan. Justeru itu
berusahalah mencari harta daripada limpahan kurniaan Allah s.w.t. yang walaupun
kalian mampu mengumpul sebanyak-banyaknya dan dapat menongkat lagit sekalipun.
Namun sekali lagi kita diperingatkan tentang halal dan haramnya dalam sesuatu
usaha yang kita lakukan. Ingatlah tiada sesuatupun daripada usaha yang kita
lakukan tidak dijelaskan status hukumnya, melainkan hanya ilmu pengetahuan
tentangnya sahaja yang menentukan sama ada kita
terlibat dalam usaha yang haram mahupun halal. Sabda Rasulullah s.a.w. :
( الحلال بين والحرام بين
وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمها كثير من الناس ، فمن اتقى الشبهات فقد استبرأ
لعرضه ودينه ومن وقع في الشبهات وقع في الحرام كالراعي حول الحمى يوشك أن يقع فيه
)
Maksudnya: Sesungguhnya yang halal itu telah nyata dan yang
haram juga telah nyata, dan di antara keduanya terdapat sesuatu yang masih
diragui dan kebanyakan orang tidak mengetahuinya. Justeru orang-orang yang
sentiasa memelihara dirinya daripada perkara yang diragui itu samalah seperti
orang yang telah memelihara maruah diri dan agamanya. Sementara sesiapa yang
terjerumus ke dalam perkara yang diragui itu bakal terjerumus pula ke dalam
perkara yang haram; sama seperti seorang pengembala yang sedang mengembala di sekitar
kawasan larangan yang akhirnya lalai dan memasuki kawasan larangan
tersebut. - Hadis riwayat abu
Daud, Ibnu majah & at-Tirmizi
Sidang hadirin yang dimuliakan,
Hambatan keperluan hidup mutakhir ini seolah-olah mewajibkan kita
bergantung sepenuhnya kepada bank-bank dan institusi kewangan untuk membiayai
pembelian kenderaan, rumah dan sebagainya. Dalam hal ini, scenario yang berlaku
selepas tahun 1990 telah mendorong institusi-institusi kewangan mula
memperkenal kaunter perbankan Islam di samping meneruskan pinjaman konvensional
yang berteraskan riba. Justeru alangkah malangnya bagi kita yang mengaku
beriman kepada Allah dan hari akhirat sekiranya masih memilih untuk meneruskan
pinjaman yang berteraskan riba, walhal di hadapan kita terbuka luas pembiayaan
alternative secara islam yang diperkenalkan oleh institusi-institusi kewangan
dengan pelbagai jenama produk mereka, seperti al-Bai bi thamanin ajil atau
al-bai bit-taqsit dan seumpamanya.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah s.w.t. sekalian;
Izinkan saya menyentuh sedikit persoalan akhlak dalam masalah jual
beli dan perniagaan. Imam al-Ghazali di dalam kitabnya Ihya’ ulumiddin telah
menjelaskan betapa sesuatu yang bakal mendatangkan kerugian kepada orang
lain dalam urusan jual beli merupakan satu penganiayaan
yang diharamkan. Maka hak dan keadilan hendaklah diterjemahkan dengan menafikan
kerugian yang bakal menimpa pihak yang berurusan dengan kita dalam urusan jual
beli. Maka, seorang peniaga hendaklah:
Pertama, tidak melakukan diayah atau promosi yang melampau ke atas
barangan mereka melampaui kebenaran.
Sabda rasulullah s.a.w.
( وَيلٌ لِلتَّاجِرِ مَن بَلَى واللهِ ولا واللهِ وويل للصانِع
مِنْ غَدٍ وبعد غَدٍ )
Celakalah bagi peniaga yang bersumpah,
demi Allah dan demi Allah tidak; dan celaka juga bagi pekerja yang membohongi
janji untuk disiapkan esok atau lusa ( sedangkan dia tidak mampu
menyiapkannya).
Kedua, tidak menyembunyikan kecacatan yang ada pada produk yang
dijual.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
( لا يحل لأحد يبيع بيعا إلا أن يُبَيِّنَ آفَتَهُ ، ولا يحل لمن يَعلم
ذلك إلا تَبْيِيْنَهُ )
Tidak halal bagi seseorang yang menjual sesuatu barang, melainkan
dia menerangkan akan kecacatan yang ada; dan tidak halal bagi orang yang
mengetahui akan kecacatan itu melainkan dia memberitahunya (kepada orang lain).
Ketiga, tidak mengurangi sukatan atau timbangan apabila menyukat
atau menimbang.
Firman Allah s.w.t.:
﴿ ويل للمطففين الذين إذا اكتالوا على الناس يَستَوفُونَ وإذا
كالوهم أو وَّزَنُوهم يُخْسِرُونَ ﴾
Celakalah bagi orang-orang yang mengurangi timbangan ( dengan merugikan)
orang lain. Mereka mencukupkan apabila timbangan itu untuk dirinya dan
mengurangi timbangan apabila menimbang untuk orang lain. – surah al-Mutafifin 1-3
Dan keempat, tidak menyembunyikan harga pasaran, khususnya terhadap
pembekal-pembekal yang datang dari pedalaman.
Sidang hadirin sekalian, sebenarnya masih banyak yang perlu
diperkatakan, namun kekangan masa dalam konteks sebuah khutbah yang perlu
diringkaskan demi menjaga kepentingan jamaah, maka sekian dahulu untuk kali
ini.
بارك الله لي ولكم في القرءان العظيم ونفعني
وإياكم بما فيه من الآيات والذكر الحكيم وتقبل مني ومنكم تلاوته إنه هو السميع
العليم . أقول قولي هذا وأستغفر الله
العظيم لي ولكم ولسائر المسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات ، فاستغفروه ، فيا
فوز المستغفرين ويا نجاة التائبين .
No comments:
Post a Comment